Wat is het W3D-bestand?
De W3D-bestandsextensie is ook gerelateerd aan de Adobe (Macromedia) Shockwave, een multimediaplatform voor het bouwen van interactieve multimediatoepassingen en videogames. Het W3D-bestand slaat 3D-scène-exportgegevens op.
Historisch gezien werd het Shockwave-3d-bestandsformaat al snel niet-ondersteund en achterhaald na de financiële crisis van dotcom in 2001. Veel 3D-bedrijven investeerden grote hoeveelheden middelen in het schrijven van hun 3D Shockwave-3D-exporteur, maar toen trok de dotcom-meltdown de stekker uit verdere SW3D SDK-ontwikkeling van Macromedia. Het SW3D-bestandsformaat werd oorspronkelijk door Intel aan Macromedia opgedrongen vanuit Intel's IFX 3D-gamingtoolkit uit de jaren 90. Intel zou hetzelfde doen in 2004 door het Shockwave-3D-bestandsformaat en hun IFX-gamingtoolkit te hernoemen naar het U3D-bestandsformaat, dat zelf in 2007 technisch achterhaald zou worden.
Programma's die .W3D-bestanden kunnen openen
Adobe Systems Incorporated
Adobe Director
|
Windows |
Adobe Systems Incorporated
Adobe Shockwave Player
|
Mac OS |
Hoe open je een .W3D-bestand?
Als u problemen ondervindt bij het openen van het bestand W3D, is het probleem in de meeste gevallen alleen het ontbreken van de juiste applicatie geïnstalleerd. Selecteer een van de programma's uit de lijst en installeer deze op uw apparaat. Het besturingssysteem zou automatisch de bestandsindeling W3D moeten associëren met het geïnstalleerde programma. Als dit niet het geval is, klik dan met de rechtermuisknop op uw W3D-bestand en selecteer in het menu "Openen met" . Selecteer vervolgens het geïnstalleerde programma en bevestig de bewerking. Nu zouden alle W3D-bestanden automatisch moeten openen met het geselecteerde programma.