Wat is het RIB-bestand?
De RIB-bestandsextensie wordt gebruikt voor een Renderman Interface Bytestream 3D grafische indeling. Formaat waarschijnlijk ontwikkeld door PIXAR. Een RIB-bestand bestaat uit ASCII RenderMan-taalopdrachten die worden gebruikt voor 1) het transporteren van een complete scène en framebeschrijving naar een RenderMan-compatibele renderer, of voor 2) het opslaan van bronnen. Het wordt niet vaak gebruikt voor het verplaatsen van objecten tussen 3D-toepassingen.
RenderMan bij de aanvang meer dan tien jaar geleden werd geprezen als "de 3D PostScript", en de vergelijking is nog steeds toepasselijk. De ene een "scènebeschrijving" en de andere een "paginabeschrijving" taal, zowel RenderMan als PostScript programmeren letterlijk hun doelapparaten - een 3D-renderer of 2D-printer, en de gebruiker zal geen .RIB- of .ps-bestand zien als commando's worden rechtstreeks naar het apparaat gestuurd. "Encapsulated" PostScript-bestanden (* .ai en * .eps) worden echter algemeen gebruikt voor grafische uitwisseling, terwijl het RenderMan-equivalent - het RIB-entiteitsbestand, weinig ondersteuning heeft.
MIME-typen
- application/Renderman
Programma's die .RIB-bestanden kunnen openen
Pixar
RenderMan
|
Windows |
Windows |
Hoe open je een .RIB-bestand?
Als u problemen ondervindt bij het openen van het bestand RIB, is het probleem in de meeste gevallen alleen het ontbreken van de juiste applicatie geïnstalleerd. Selecteer een van de programma's uit de lijst en installeer deze op uw apparaat. Het besturingssysteem zou automatisch de bestandsindeling RIB moeten associëren met het geïnstalleerde programma. Als dit niet het geval is, klik dan met de rechtermuisknop op uw RIB-bestand en selecteer in het menu "Openen met" . Selecteer vervolgens het geïnstalleerde programma en bevestig de bewerking. Nu zouden alle RIB-bestanden automatisch moeten openen met het geselecteerde programma.